Thursday, December 22, 2011

1 dinar Sebagai Hadiah PMR!

Assalamualaikum wrt & Salam Sejahtera,

What a new day! Today result PMR keluar. Saya doakan agar anak-anak kita yang telah mengambil peperiksaan PMR 2011 berjaya dengan cemerlang. Semoga semua ibubapa tersenyum lebar apabila melihat keputusan dipampang di papan notis sekolah hari ini.

Untuk anak yang cemerlang dalam Peperiksaan PMR ini, for sure ibubapa tengah memikirkan apakah hadiah terbaik untuk diberikan? Untuk ibubapa yang berada, alatan elekronik seperti PSP, IPOD, Samsung Galaxy Tab dan netbook mungkin menjadi pilihan.


Untuk ibubapa yang BIJAK menabung, mungkin reward untuk anak tersayang diberi dalam bentuk wang, 1A = RM20.00 katakan. Atau mungkin dalam bentuk Wang Simpanan Premium, 1A = RM50.00....



Apapun pilihan anda, bagi saya ANDA akan LEBIH BIJAK jika menghadiahkan anak dengan SILVER/GOLD BAR/DINAR.



Merujuk kepada jadual di atas, daripada membeli gadget/mainan elektronik yang selepas setahun akan OUTDATED baik anda beli 100g silver (RM377.00) atau 1 dinar (RM736.00) sebagai hadiah PMR!


Dengan memberikan mereka hadiah emas pada hari ini, dalam masa 3 tahun akan datang, mereka boleh menjual emas itu untuk membeli peralatan yang lebih canggih...Ini kerana purata peratus kenaikkan harga emas adalah sekita 20% hingga 40% setahun...Jika 20% setahun, dalam masa 3 tahun akan datang harga 1 dinardijangka akan menjadi RM 1177.00! Tak percaya? Tak pa, saya tak rugi apapun hihi...sama2 kita tunggu dan lihat :) Apapun ini jangkaan saya saja. Tidak mustahil nilainya makin tinggi bukan!Haha...

Hmmm...better saya tunjukkan bagaimana saya membuat kiraan untuk mendapat nilai yang saya jangkakan tadi. Inilah yang dinamakan kebarangkalian dalam matematik :)

2011, Harga 1 dinar = RM736.00

Jika setiap tahun naik 20%,
kenaikan harga setiap tahun dijangka = 20% x RM736.00 = RM147.20
Kalau 3 tahun, kenaikan harganya = RM147.20 x 3 = RM441.60
Maka harga jangkaan pada tahun 2014 = RM736.00 + RM441.60 = RM 1177.60
Kiraan ini dengan mengambilkira kenaikan 20%...Kalau kenaikannya 40%??? Trylah kira :)

Wahai kawan-kawanku, Sesungguhnya EMAS dan PERAK akan sentiasa UP-TO-DATE!

Sejarah membuktikan harga emas dan perak sentiasa meningkat setiap tahun. Jika anda berminat, sila hubungi saya segera di 0198899467 / 0198868494




No comments:

Post a Comment